Monday, July 23, 2018

Sampai ketemu lagi......

23 Julai 2018

3 hari lepas, 20 Julai 2018...kami bertemu semula setelah sekian lama terpisah. Alhamdulillah, akhirnya alam maya muka buku telah menemukan kami semula.Ramai kengkawan rapat yang tertanya-tanya. Sejak bila pulak aku ada family angkat?hahahha...Sebab tak tercerita dengan orang. Mana yang tau, taulah.

Pertemuan pertama kami bermula pada tahun 1995. Itu detik awal perkenalan aku dengan keluarga ayah. Masa tu aku Form 3. Nak ambik PMR, maka adalah tugasan subjek Sejarah. Kitaorang semua kene buat portfolio tokoh tempatan. Masa tu aku duduk hostel. Jenuh jugakla nak cari tokoh. Pikir punya pikir masa tu, redah jelah Kem Askar sebelah sekolah tu. Di situlah kami bermula. Selepas tanya-tanya 2-3 soalan, ayah invite kami gi rumah dia ujung minggunyer. Sebab nak snap gambar masa tu. Oh ya, lupa pulak. Aku berdua masa tu, ngan kawan sekelas aku, Alina.

Hujung minggu tu, pertama kali jejakkan kaki gi rumah sewa ayah. Ayah asal Johor, mak asal Kedah. Masa tu 1st time jumpa dengan mak dan 3 adik lelaki. Wow....semua anak ayah lelaki. Hahaha...Selepas abis snap gambar, bual-bual..alhamdulillah, family ayah sangat baik. Seronok berbual. Ayah terus cakap, nanti bila-bila datang lagi. Jadi anak ayah. hahahha...aku tak ingat aku jawab macam mana. Cumanya lepas tu, kerap bila hujung minggu, ayah ambik dari hostel bawak balik rumah.Di situ, aku ngan adik-adik jadi rapat. Dorang tiba-tiba dapat kakak. Yang aku pulak, tetiba dapat adik, lelaki. 3 sekaligus. Biasala mainan budak lelaki, ngan aku-aku sekali main mcm dorg masa tu. Adakalanya, dorang pulak datang rumah aku kat kampung. So, hubungan angkat kami ni bukan hanya melibatkan aku, tapi juga keluarga aku.

Lepas SPM 1997, masa tu ayah dah pindah balik Kedah. Aku ngan mak aku datang Kedah. Lebih kurang 2 minggu jugak kitaorg stay sana. Kenal ngan family members yang lain. Jalan-jalan.seronok ingat balik kenangan tu. Lepas tu, entah macam mana, kami terputus hubungan sekejap. Jenuh duk cuba jejak. Tapi memang lost. Sampailah ada sekali tu ayah kursus kat Terengganu. Dia datang ke rumah. Tapi aku takde masa tu. Nasib baikla masa tu jumpa balik. Tapi hanya jumpa ngan ayah jelah.

Beberapa tahun lepas tu, adik Hisham pulak call. Kebetulan masa tu dia ada operasi kat Terengganu dan aku pun ade kat kampung. Perghhhh...dah besar panjang dah adik aku ni. Dah hensem dah. hahahha.Tapi tak ingat dia dah kawin ke belum masa tu. Yang lain-lain masih belum dapat jumpa. Oh ya, actually, lepas kitaorg jumpa tahun 1997 tu, mak ayah dapat lagi sorg adik. Aku ingatkan pompuan, rupanya lelaki gak. So, aku ade 4 adik lelaki. Lengkap boleh jadi bodyguard. kikikiki..

Tahun 2012, kitaorg ke Langkawi. Tapi disebabkan masa tu nak rushing balik Johor, tak sempat jumpa lama. Dapatla jumpa dalam 15 minit. Tu pun kat tepi highway. Terlepas rindu kat mak masa tu. Mak makin cantik!huhuhu....Lama kan. Tapi lama lagi tak jumpa dengan adik Zz ngan adik Lan. Last jumpa 1997. Memang tak terbayang langsung muka dorang macam mana.

Actually, akhir tahun 2016...semasa aku ditimpa dugaan bertimpa-timpa tu. Aku ada contact mak ayah. Plannyer memang nak jumpa dorang masa tu. Tapi atas sebab-sebab yang tak dapat dielakkan, tak jadi.

Sampaila satu hari, tak ingatla bila...ada satu friend request kat FB. Mula-mula aku abaikan, hahaha. Sebab aku ni jenis nak approve tu aku tengok dulu siapa. Mula-mula tengok, aku ignore. Tak kenal. Tak lama kemudian, ada request lagi....lama aku duk belek... Ya Allah...adik aku rupanya. Hahahaha....ampun dik...hahaha..mula dari situ kitaorg contact balik. Tapi tak kerap sangatla. Sampailah Ramadhan 2018, aku tengok Sham asyik post status kat hospital. Bila tanya, barulah dia bagitau....Sedihnya masa tu. Nak gi ziarah, tapi keadaan tak mengizinkan.

Nak dijadikan sebab, tahun ni kami plan nak ke Langkawi bawak budak-budak naik ETS. Bila semak jadual perjalanan, ada transit 5 jam. So, lepas bincang-bincang, aku decide nak buat survey trip. Sekaligus aku nak try naik ETS ke utara. Masa tu teringat nak gi ziarah ayah. Lepas beberapa minggu yang sangat sibuk, aku mohon kebenaran dengan bos aku. Alhamdulillah...bos izinkan. Itulah detik pertemuan semula kami.

Alhamdulillah, dapat jumpa mak ayah, sham,siti (wife sham), anak-anak sham dan juga si bongsu yang selama ini aku ingat pompuan. Hahahaha...sorry adik aka paksu....walaupun pertama kali jumpa dengan dorg ni...tak rasa kekok. Sememangnya family ayah memang dari dulu mudah mesra. Kali ni belum berkesempatan nak jumpa dengan ZZ n Lan dan juga family dorang. Insya Allah, one find day yer adik-adik.

Pertemuan 2 hari tu rasa macam terlalu singkat. Terlalu banyak cerita yang ingin kami imbas. Terlalu banyak cerita yang ingin kami kongsi. Semoga kami masih diberi kesempatan untuk berjumpa lagi di masa akan datang.Terlalu banyak pengharapan yang aku harapkan. 
Semoga ayah diberi kesembuhan dan dipermudahkan segala urusannya.
Semoga mak diberi kesihatan yang baik.
Semoga sham,zz,lan dan akmal terus diberi kekuatan untuk menjaga mak dan ayah.
Semoga  sham,zz dan lan mampu mengemudi rumahtangga dengan baik dan diberi kebahagiaan yang berkekalan hingga ke anak cucu.
Untuk adik aka paksu, muda lagi...jangan risau, kumpul duit dulu, nikmati kehidupan..InsyaAllah akan hadir jodoh yang terbaik untuk adik.

Sampai ketemu lagi.

Lots of love,
Kak Juwin

* Tq Min, temankan naik ETS n buat survey trip ni
* Tq Dayah, dapat jugak kita jumpa akhirnya....




No comments:

Post a Comment