Tuesday, January 16, 2018

Kemaafan Dendam Terindah

Salam 2018..

Lamanya tak meluah rasa....dah 2018 dah...
Banyaknya sejarah tercipta...hahaha...
Sejarah hidup yang memang akan jadi lipatan sejarah hidup..
Terlalu banyak kisah,tragedi...Tapi siapalah aku untuk menghalang sejarah itu dari terus tercipta...

2018...
Banyak perkara yang bermain dalam fikiran aku...macam-macam planning..apa yang bakal terjadi, mana satu yang jadi dulu pun aku tak tau...tengokla nanti..semuanya bergantung pada keadaan..yang pasti ada 1 perkara yang aku letak sebagai keutamaan...Aku nak sambung belajar!...Yang ni sentiasa ada dalam kepala otak aku..tapi nak laksanakan memang agak berliku...banyak perkara perlu aku ambil kira...Tapi korang doakan yer...

Alhamdulillah...kakak dapat sekolah yang dekat dengan rumah nenek dia.Mula-mula ikut feeder...aku pening jugak nak arrange. Terutama bila pikir pasal transport.Sebab  dia sesi petang. Kalau boleh tak nak susahkan atuk nenek dia.Walaupun atuk ngan nenek awal-awal dah cakap, boleh tolong uruskan. Tapi seboleh mungkin, aku nak cari jalan alternatif lain. Tak nak susahkan. Alhamdulillah, dipermudahkan..kakak dapat sekolah depan rumah nenek.Sesi pagi pulak tu. So, takde masalah transport sebab balik jalan kaki tak sampai 5 minit. Pagi aku hantar.

Disebabkan ada long term punya planning, aku decide nak hantar adik ke taska. Nak kasi adik belajar bersosial. So, nanti kalau sekolah, takdelah huru hara sangat. Mula-mula yakin ngan tak yakin jer. Sebab dulu, percubaan hantar kakak masa umur 4 tahun tak berjaya. Pergi 3 hari jer, lepas tu terus kakak cuti setahun.hahahaha...Alhamdulillah..sungguh tak sangka, adik takde masalah. Dia seronok. Tak menangis langsung. Syukur sangat-sangat. Bangun pagi pun takde masalah. Dia pun bangun awal sama. Walaupun dia gi sekolah pukul 8...Harap berterusanlah.


Aku?
Masih di sini....
Masih lagi setia di tempat lama.Masih lagi bersama kawan-kawan seperjuangan yang sudah seperti keluarga sendiri. Tempat mengadu segala rasa dan resah. Kami tak ramai. Tapi ikatan kekeluargaan kami sangat rapat. Itu istimewanya Sekolah Kebangsaan Kampung Melayu Niyor. Bergaduh, bercanggah pendapat, berselisih faham, sudah menjadi rencah kehidupan kami di sini. Gaduh bagai bak rak, nanti minum duduk sebelah menyebelah jer...hahaha

Sesungguhnya,
Setiap yang berlaku itu, ada hikmah yang tersembunyi.
Ada kalanya, kita berdoa meminta sesuatu. Allah sentiasa mendengar doa-doa kita. Tapi percayalah, bila tiba saat dan waktu yang sesuai, Allah makbulkan satu persatu doa-doa kita. Aku insan biasa. Ada kalanya jatuh terduduk, pandangan jadi kosong. Tak tahu ke mana arah yang hendak dituju. Tapi aku percaya, InsyaAllah...hidup aku disusun dengan indah olehNya. Setiap perjalanan ada rentaknya sendiri. Kalau nak ikut rasa hati, terlalu banyak cerita sedih. Sejak dulu, ada perkara yang aku kurang bernasib baik.Terlalu banyak pengorbanan yang disia-siakan. Nak ikutkan, siapa yang tak marah kan? Tapi tu semua sejarah. Sejarah yang mengajar kita untuk menjadi lebih baik. Bila fikirkan, itu semua berlaku kerana khilaf aku sendiri. Dari situ, aku belajar untuk lebih menghargai diri sendiri. Belajar untuk menyayangi diri sendiri.

Memohon maaf memang mudah. Untuk memaafkan tak semudah kita memohon maaf. Apa yang pernah terjadi, itu semua sudah menjadi lipatan sejarah. Meniti usia yang semakin meningkat, aku belajar untuk menjadi seorang yang pemaaf.Ada orang kata, forgive but not forget. hahahaha...tapi pada aku,  aku belajar menjadi seorang yang pemaaf. "Forgive others not because they deserve forgiveness, but because you deserve peace..." Ya...aku perlu kedamaian hati..Sebab tu aku belajar menjadi seorang yang pemaaf.

2018...
Semoga hidup aku lebih tersusun indah. Semoga perancangan nak sambung belajar termakbul.Hari-hari cakap supaya jadi doa...hahaha...niat dalam hati kuat, cuma situasi belum mengizinkan.Thats why, kena tingkatkan usaha.hahaha...Kita sendiri yang mencorakkan kehidupan kita. Nak bahagia, ciptalah bahagia. Bahagia ada di mana-mana. Yang penting hati kita.

Jujurnya, aku bahagia dengan kehidupan aku sekarang. Walaupun banyak yang kurang here and there. Tapi, alhamdulillah..Cuma lately ni rasa badan kurang selesa. Sedikit perkongsian, tapi tak ada niat apa-apa. Dan aku pun tak fikir ke arah yang negatif. Cuma sekadar berkongsi. Lately ni, aku susah nak tidur, siang atau malam. Penat memang penat memandangkan waktu siang, rutin aku memang pack. And then kerap mimpi pelik-pelik. Antara yang aku masih ingat, pernah mimpi ular, digigit anjing, kemalangan dengan lembu yang sangat besar, tapi aku tak cedera. Pastu, mimpi diikat oleh seseorang which is aku tak kenal pun siapa. Bila tengahari, kerap sakit sakit kepala. Makan ubat pun tak hilang. Mula-mula aku just telan ubat hari-hari. Sekarang, aku just sapu minyak angin kalau tak tahan sangat. Itu yang berlaku. Entahlah, maybe sekadar mainan tidur. Harap-harap semuanya baik-baik. 

Okla, nanti sambung cerita.
Terima kasih buat yang sudi baca coretan hati.
Coretan hati ni untuk kenangan anak-anak suatu masa akan datang.






No comments:

Post a Comment