Monday, January 21, 2013

Pinguecula

Apakah itu pinguecula?...

ha..tulah...aku pun still kabur2 gak pasal pinguecula nih...citernye camni...
sabtu lepas, aku antar parents in law check up mata kat isec international kat mid valley tu..
emmm...selalu jugak aku antar diorang kalau kebetulan ari tu aku cuti...
kali ni cik asben pun ade sekali..so, langkah panjang skit...kalau aku sorang je, aku lepak je kat dlm klinik tu,temankan anak aku main2...

so, pas antar diorang kat klinik, kitaorg turun kat shopping complex mid valley tu....aku cuma nk gi cold storage kat bawah tu je..saje cuci mata...hehe..yg cik asben aku lak nk cari kedai outdoor kat garden...so, decide gi dua2 tpt tu dlm ms yg sekejap jelah..kang mak abah dh siap check terus nk gi mkn lak...ms jln2 kat cold storage tu, tetiba aku rasa mcm mata aku ade bende merayap..ingatkan semut..suruh cik asben tengok..maklumler..aku dh pegang mcm..tgn dh kotor...tetiba cik asben aku tanya "apsal mata awak nampak lain?" huh??? lain?..apa yg lain? nk kata pakai eye shadow lain..belum beli yg baru pun..haha...oleh sebab dia  kata nampak cam lain, dia terus suh aku naik balik kat isec international check terus...huhu...mmg kene paksa sakan la...dh xde pilihan...

pegila jumpa dr..Nama dr tu Dr Roland...very nice dr...ha..mcm2 gaya la diorang cek mata aku..ngeri la pulak aku tgk mcm2 mende dia letak kat mata aku..haha...tup2 dr tu kata, mata aku ada tanda pinguecula...huh? ape tu? 1st time aku dgr...jakun kan? x penah nk ambik tau psl kesihatan nih..rupanya ini effect dr kene direct sun ngan angin..tp bukan baru...meaning,,,mende ni ambik masa yg lama baru leh jadi...haha...aku mmg suka wat outdoor activity..so, of course la aku tdedah ngan angin n direct sun...wakaka...xleh nk ckp apala...simptom mmg selalu jadi ar...sbb aku selalu bpinar2...hehe...blink2...
but, wat ms skrg xde ubat..just dia bg sample ubat titis je...apa yg penting aku kene pakai sun glass bila kuar umah waktu siang terutama kalau cuaca panas...hahaha....pasni jgn la pulak korang kata aku bgaya x kene tpt..hehe..dh mmg kene pakai sun glass..nk wat cam mana...

lg 1, ada tanda kolestrol kat mata...aiyok...yg ni ngeri skit...hehe..tp mmg kot...aku kn suka balun seafood...so, apa lagi, esoknya terus gi lari kat Dr Gurdial la...terus wat full check up...huhu..tipis poket aku kene kat isec international + Surjit dlm masa 2 hari...huhu...x dptla nk beli seafood lagi...huk huk...

ok...hopefully result ok...ngeri nk tunggu ari rabu nih...haha...dh tbayang dr akan ckp..itu xleh mkn, ini xleh mkn..haha..mau kurus aku pasni..hihi...
ni ehsan pak cik google...bkn mata aku..haha

3 comments:

  1. Bu, pinguecela nya bisa sembuh? Caranya ?

    ReplyDelete
  2. Bu, pinguecela nya bisa sembuh? Caranya ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ririn karina....menurut doktor..bisa sembuh..perlu makan vitamin khusus untuk mata....

      Delete