Monday, April 22, 2013

Ceupacs Care Medical Card..

Salam...
lamanya menyepi kan? apa nak buat..kepala asyik berdenyut je lately ni...ok..ni sekadar nak berkongsi satu pengalaman tentang insurans ni.

Last week agak huru hara bila cik asben diserang hemoroid. Guna istilah ni lah ok skit..hihi..sebab masa kat spital semua guna istilah ni.mula-mula ingatkan biasa je. sebab akhir bulan 1 ari tu dia dah kena sekali. tapi masa tu habis jugakla 700 lebih gi klinik. so, kali ni pegi lagi ambil ubat. Dr bagi mc 2 hari. Tapi dah makan ubat 2 hari, sikit pun tak kurang tapi makin sakit. apa lagi, ponstan la jadi peneman. sampai satu tahap, cik asben dah telan 6 biji ponstan dalam 1 hari...bahaya kan...

so, ari rabu tu, kitaorang decide nak rujuk ke hospital pakar. malam tu memang dah tak boleh tido sebab terlalu sakit. Jadi, pagi-pagi tu terus ke hospital...sampai sana, masuk emergency...aku lak uruskan pendaftaran..cik asben kena admit...huhu...so, masa daftar tu, pendaftar tu minta deposit...huhu..aku lak bawak cash 4-5 ratus je...yelah..mana nak cekup pagi2 buta tu...yang aku ingat dulu ms anak aku admit, deposit 500..haha...rupanya sekarang x...bergantung pada sakit apa...paling kurang deposit 1500...huhu...aku dah macam blur, pastu dia tanya, 'suami puan ada insuran?" aku jawab ada, takaful ngan bsn...budak tu kata, kalau insuran macam tu, puan kena bayar dulu, lepas tu baru claime..dia tanya kut2 ada medical card...emmm..aku cakap takde!!!tetiba aku teringat aku punya medical card CEUPACS CARE..terus aku hulur kad aku..yg asben aku punya tertinggal pulak kat umah...aku balik jap ambik kad dia...so, deposit hanya 400..huhu..selamat...

CEUPACS CARE tu aku yg punya..tiap2 bulan aku just bayar rm47. cover kitaorang 3 beranak. sekali admit boleh cover sampai 20k. setahun 60k..okla tu kan? actually, aku x penah guna lagi kad ni...ni 1st time..so, berapa cover, benefits semua tu aku macam blur2 je...budak tu cakap ttg 20% ke, 10% ke..aku pakai main angguk je...tp pahamnye tidak...tulah masalahnya bila kita dalam keadaan mcm tu, org terang apa pun, x masuk dah..tambah2 insuran...ada je yang terselindung...

sampai asben aku dh abis operation, n boleh discharge, budak tu x call..so, lega sikit sebab dia kata, kalau medical card tu x cover, diorang akan call supaya top up deposit dulu...fuhhh..lega..tapi dlm hati cuak gak..manala tau byk yg tak dicover...

masa gi settle bil, aku dh stand by gakla sikit..sebab tak tau kan...total bil aku adalah 5800++...medical card CEUPACS CARE tu cover 4600++...so, aku kene top up 1100...haha...tau tak kenapa kena top up 1100 tu..hihi..rupenye itu macam penalti la...sebab kitaorang mintak upgrade bilik...mula2 asben aku duk bilik 4 org, tp b4 operation aku mintak tukar bilik sebab kurang selesa...ada 1 patient tu, bising sgt..so, aku nampak asben aku x selesa...haha...itu je sebabnya...itulah sebabnya budak yg jaga kaunter tu dh ckp ms aku daftar tu, kalau upgrade bilik kene charge 20%...haha...punyala jakun ttg insuran kan?...asben aku kene 20% sebab dia 2nd holder...Medical card tu aku yg daftar, so asben adalah org yg diinsuranskan..pemilik policy aku..kalau aku sndiri yg sakit n upgrade bilik, aku kene 10%....ooo...fahamla aku....emm..xpelah, sekurang2nya 80% kos dah dicover...kalau x mana aku nak cekau tengah2 bulan ni kan? hehe....bila aku details bil tu, kalau aku x upgrade bilik, aku cuma kene bayar 36 ringgit sahaja...deposit 400 dapat balik...hihi...ralat kan?

tapi xpelah..yg penting asben aku sihat...rupanye macam tu....hihi..kitaorg ni nama je ade insuran.tp x penah claim apa2..tahanla selama ni sakit, gi klinik sampai abis beribu..terlupa ada medical card...ingat dulu asben kene air panas..melecur kat betis,..gi klinik ari2..cecah ribu jugak ms tu...so, br sekarang terpikir, alhamdulillah ada medical card walaupun cover 20k aje sekali admit...cukupla kalau kene 10k ke...huhu..haru biru kot nk cari duit sebanyak cam tu kan..maklum la..kitaorg ni kokak je...:P

terima kasihla pada agen takaful..En Rosni tu..dia yang buatkan aku kad tu..mula2 aku xnak, tapi dia buat jugak...haha...sangat berguna...bukan apa, kat hospital swasta ni diorang akan pastikan kos tu dibayar sebelum buat apa2...teringat jugak masa kat IJN...masa tu arwah Iman...diorang mintak aku sign surat financial clearance dulu br Iman dapat masuk MICU n buat procedure......

pentingnya insuran ni kan...ada lagi 1 citer tentang insuran ni...menarik untuk dikongsi..tapi next entry ye...bukan apa, baik berhati2 sebelum membeli insuran.

1 comment:

  1. Terima kasih puan berkongsi pengalaman menggunakan kad ceupacs care. saya tercari-2 testimoni positif dan setakat ini telah terjumpa 4 testimoni positif. Alhamdulillah kini tenang memikirkan kad ini berbaloi bagi penjawat awam pegawai kerajaan seperti saya ini.

    ReplyDelete