Saturday, April 27, 2013

Insuran on insuran.....

Seronoknya dapat bmalas-malasan dihujung minggu...tp esok dah kene keje...sabtu dah keje, so cuti tinggal sehari...huhu...mana nk kemas rumah, nak basuh, nk lipat baju...hmmm..mmg x sempat....ni yg x best kalau sabtu kene keje....best kan kalau ade maid...haha...balik keje umah kemas je...kihkih..berangan..

ok...skrg nak sambung citer ttg insuran....sebenarnya kitaorg 3 beranak masing2 ade insuran...ni insuran yg xde kene mengena ngan medical card...ok..since asben ambik insuran ngan bsn predutential..so, kitaorg pun tpikir..xkan dah admit n buat operation pun xleh claim kan? mcm biasa, kitaorg ni kan mmg buta skit bab2 insuran ni...ms beli, agen citer mmg mantap..yg kita duk angguk2...fahamnye tidak...haha..sampai dh jadi camni, barula tau sikit2...so, kitaorg pegi bsn...pegawai yg incharge kitaorg dulu dh xde, dh berhenti keje..jumpa ngan pegawai baru yg br masuk sebulan keje...haha....hapah x tau ape...leh pulak ms aku nk jumpe dia, dia sibuk borak telefon ngan bos insuran citer ttg target, citer ttg nk kejar top 3....aku xla bodoh sgt bab2 ni...saje je aku tunggu dpn dia...sampai 15 minit...haha..lepas tu apa lg..mmg sedap la aku bagi peluru!!!patutnya layan customer la dulu...ini..tidak..sibuk nk citer dia punya target....anak harun betull!!!

dahla cam gitu, dh dekat seminggu, langsung xde apa2...aku dh malas nk gi lagi, aku pegi je terus kat preduntial...rupenye... lepas semak...haha..mmg xdapat claim pun...yg dapat hanya claim warded tu pun dia kira 1 hari je sbb x cukup 42 jam...minimum 6 jam dapat claim 1 hari 100...tapi utk claim 2 hari kene kira cukup 42 jam...aduhai..insuran oh insuran.....gitu pulak...itu pun bukan boleh dapat terus 100 tu...kene ade medical report. nak dapatkan medical report kene isi borang n kene charge 70 kat hospital...u c...kelakar tak...nak claim 100. bayar medical 70..baki 30...haha..pastu bukan dpt terus..kene tggu lebih kurang sebulan...haha...ttg operation, mayb ade sikit claim yg dapat but below 500....aku terus tpikir, bayar tiap2 bulan rupenye cam gini je boleh dapat...haha...sblm ni aku selalu ingat, bila warded kita boleh claim sepertimana apa tertera kat bil tu..rupenye tidak....insuran ni cuma cover tuk penyakit kritikal illness tu...itupun kalau sekadar dah kene sakit contohnya kencing manis..x dapat claim pun..kecuali org tu dh kene potong kaki ke, tangan ke, br dapat claim...kalau setakat warded..mmg itu jelah claimnye..100/6 hours/24 hours....

ha gitulah citernye ttg insuran ni...yg boleh settlekan bil2 kita hanya 1..iaitu medical card...maknanye insuran yg kita beli tu hanya berfungsi kalau kita dh ilang upaya nanti / paling tidak kita kene cacat kekal....so, penting untuk ade insuran dan medical card....medical card ceupacs care ni pulak yg bagusnya boleh claim utk follow up sekali..cam ari tu, follow up ptama, kitaorg kene 200...kalau claim pun still bbaloi, ada baki 130 pas tolak kos medical report...haha...tp kitaorg lom claim lagi sbb nk sekalikan ngan follow up kedua nanti....huhu..

ms kalut2 kat hospital tu, entah macam mana boleh pulak sorg agen takaful call aku...insuran aku mmg takaful ikhlas....agen dr HQ..pas kenalkan diri, bg no phone siap no sambungan dia..dia pun citerla pung pang pung pang....aku tpikir ye ye je mamat nih...bila blaku soal jawab, dia mcm konfiden aku nk ambik la insuran upgrade insuran aku yg dh sedia ada ni..kalau dgr citer mamat ni, fuhhh...untung sapa ambik insuran ni...cuma bila aku ckp nanti aku discuss ngan agen aku dulu..kalau aku minat aku call dia balik..dia terus ckp pakej ni agen x tau, pakej ni hanya ada kat HQ...aku dh mula sangsi...pastu dia minta no kredit card / debit card aku...aku ckp aku x bawak apa pun, aku kat hospital ade kecemasan...dia boleh tanya pulak, ade x sesapa kat umah yg boleh tolong bacakan no kredit card aku....

eh eh...mamat ni...dia ni dh kenapa kan?..aku terus cakap, call next time la..aku tgh bz...waaa...lepas tu dia terus marah2 aku sbb x bg no kredit card.....huhu...ini macam punya org pun ada ke?...ahhh...lg aku x heran ko nak marah ke apa..aku x maki ko pun dh cukup mat oi.....itula alkisahnya..diorng ni sesedap rasa je nk paksa2 org kan...hmm..xde maknenye aku nk bg no kad aku...batang idung dia pun kita x kenal...hihi..xnak la gi serah tengkuk kat situ...insuran yg terang2 kita ambik ngan agen yg kita boleh jumpa ari2 pun mcm2 hal bila kita nk claim...ini lagi la kalau ambik ngan org yg langsung kita x kenal...

okla...nk gi basuh baju pulak...hihi...to be continue , sbb claim blom dpt..nk tgk bape yg dpt...hehe...

No comments:

Post a Comment