Wednesday, April 10, 2013

Dedikasi untuk Mardiana Omar @ Lyia Hamka

Pada saat ini, aku bz tahap gaban...dah 2 minggu dapur tak berasap..haha..dah seminggu hidup tak keruan...ni semua gara2 PTP...mcm2  perkara nak kene settle...saat ini pun aku tgh bergelut nak siapkan saki baki keje yang belum diselesaikan.TAPI...ade 1 perkara yang aku rasa, aku nk update mlm ni...sekurang2nya stress aku hilang skit bila banyak2 doakan dan zikir untuk Lia...tulah kelebihan doa dan zikir kan...ok..berbalik pada tajuk ini...
Lyia Hamka...

Mardiana atau kitaorg lebih suka panggil dia Lia...1 sekolah ms sekolah menengah dulu...aku bukanla kawan rapat ngan Lia tapi bila berjumpa kami saling bertegur sapa...bolehla berbual2..cuma nak lepak ngan kuar sekali tu takla....cuma bila ade rangkaian facebook..ade kalanya kami chatting sama2...

Lepas abis sekolah, mmg kami tputus hubungan..sampaila bila dia aktif FB, barulah kitaorg jumpa balik..tapi kat alam maya jelah...sampaila dia ckp dia nak kawin, then pregnant, then dapat baby girl, then dia pregnant lagi....(aku kene ringkaskan je...pasni nk sambung keje..hihi)...aku suka tgk dia..still maintain mcm zaman sekolah dulu...sekali tgk makin cantik dia ni...tapi sabtu lepas...aku sgt tersentak bila 1 status yang diupdate oleh kawan yang agak rapat jugak ngan aku ttg lia...pinie mmg best prend ngan lia sejak dulu...berita tentang apa yg melanda Lia sangat menyebakkan aku...LIA KOMA di Hospital Sarawak!!! Ya Allah..rasa mcm x percaya...

2 april yg lepas, aku tgk dia update status anak sulung dia dh boleh bdiri...tu yg buat aku mcm x percaya...menurut pinie...lia terjatuh ms check up kat klinik mengandung tu...katanye ade pendarahan di kepalanya....Allah hu akbar....hari2 aku menunggu perkembangan lia dari pinie...setiap hari, lia makin menunjukkan respon yg positif...baby dalam kandungan juga aktif seperti biasa....bila aku tgk wall lia, airmata laju je mengalir...walaupun kami tidakla terlalu rapat, tp sbg kawan...aku cukup sedih dengan apa yg menimpa dirinya...bila mengenangkan anak dia yg masih kecil...suami dia, mak dia, family dia..x tertanggung rasanye dugaan itu...

luluh hati bila sorang kawan kitaorg,,,sina..berpeluang menziarahi lia..menurut sina...rupe lia sgt berubah...ye..aku faham...sebab lia sudah pun menjalani pembedahan di kepalanya...tambah2 bila berada di icu...wayar2 berselirat ngan bunyi mesin2 tu sgt familiar ngan aku...

aku penah diduga dengan kehadiran Iman pada tahun 2011......sebulan aku berkampung di hospital dan IJN...sejak itu bunyi mesin, wayar2 semua masih kekal dlm ingatan....sejak kejadian itu, aku jadi sangat sensitif dengan kejadian2 begini apatah lagi kalau menimpa pada org yang aku kenal...Hanya doa yang terbaik buat insan yang ditimpa dugaan itu..kerana hanya Allah yang lebih mengetahui apa yang terbaik buatnya....sebagai insan, kita mmg mengharapkan sesiapa pun yg sakit itu akan pulih...itu lumrah kita...tapi adakalanya....kita perlu redha dengan ketentuan yg telah ditetapkan olehNYA....

Buat Lyia...
Dari jauh, aku hanya mampu doakan yang terbaik buat ko dan seluruh ahli keluarga ko...
Semoga kami semua masih berpeluang utntuk bertemu dengan Lyia seperti dulu...

No comments:

Post a Comment