Thursday, October 16, 2014

Sekadar merapu di malam hari...

Hai korang....(entah sapela yg baca blog aku ni....kalau xde yg baca..aku say hai utk diri aku sndirila bila aku baca balik entry nanti...hehehe...

Dah tajuk pun merapu, so..mlm ni just nak merapu hilangkan bosan...just imagine...br abis pantang, tp still bercuti, anak2 dah tido, asben xde kat rumah...mlm masih muda..mata aku still cerah je...so, dont know what to do...haha...dr tadi bukak fb, tp mcm xde yg menarik mlm ni...group 'wasap' pun senyap sunyi mlm ni..mayb msg2 fokus ngan bola mlm ni..JDT VS TRG....haha,,,aku malas nk tgk...anak aku Sofia penyokong tegar JDT...tp dia x tau mlm ni ade bola...dh tido pun dia..selamat aku...haha..kalu tak, aku kene teman dia tgk bola...kalu dh tgk..walaupun x minat...dh namanya aku ni org TRG..sikit sebanyak aku sokong TRG la kot...haha...agaknya la...kehkeh...

Ok...sebenarnya byk je keje nak buat..tp biasala...time ni nk rehatkan diri ngan minda je...maklumla..dah nak penghujung 3 series ni...kene fikir utk diri sndiri skit...(ayat cover)...emmm...sebenarnya, aku x tau pun aku nak bercerita ttg topik apa mlm ni...seriously...aku mmg tgh bosan giler...mcm2 mende aku pikir...nk layan drama online..aku dh malas...citer lebih kurg sama je kan...tp kekadang layan gak walaupun citer sama..haha..

Tadi byk idea aku nk mengarang...stop kejap susukan Sara..ngadap laptop semula..semua idea hilang...haha...adehla...cepat sgt lupanye aku nih...so, aku merapu topik lain la...
Topik ttg bisnes...
actually..aku mmg dilahirkan dlm keluarga yg mmg terlibat dgn urusan jual beli...walaupun urusniaga tu kecik je, tp ttp berniaga kan..?  smlm, aku pegi rumah kwn baik aku...aku tertarik tgk cara dia didik anak dia berniaga...anak sulung dia br darjah 2, yang no. 2, darjah 1...minat berniaga..mayb sbb pengaruh mak dia kuat kan...sbb, kwn aku ni rajin mencuba semua peluang yg ada...so, caranya..dia x matikan minat anak dia ni...dia sediakan jajan, ais krim dan juga alat tulis utk anak2 dia belajar berniaga...pd pandangan aku..itu satu titik permulaan yg sgt bagus....dia hanya sediakan brg..tp yg membuat urusniaga adalah anak dia...masa aku kt rumah dia, aku sempat tgk ade beberapa org anak jiran2 dtg membeli...terus terang...aku teruja tgk....seronok tgk anak dia kira duit...mcm mana nk bagi baki kt pelanggan...mmg menarik!! kat sini konsep yg aku nampak, adalah satu proses pembelajaran...anaknya belajar bagaimana nak mengurus perniagaan sndiri...mana tau, suatu hari nanti, anaknya bakal menjadi usahawan berjaya...InsyaAllah...untie doakan Muaz berjaya dunia akhirat...

Dlm perjalanan balik, anak aku Sofia pun mula merancang...katanya, boleh tak dia nak buat mcm Muaz....nak belajar berniaga...haha...hmmm...aku cuma boleh ckp..nanti kita tgk dulu mcm mana...sebab, ade sedikit kekangan...Masa Sofia setiap hari banyak  kt sekolah...pagi sekolah, ptg sekolah agama, pastu mengaji...balik rumah aku dh magrib...tp tu bukan mslhnya....maslhnya..sekeliling rumah aku xde budak...haha...sbb, kwsan taman aku duduk tu, taman perumahan lama...semua pemilik dh berumur...anak2 semua dh berumahtangga n duduk kat tpt lain...kalu sofia nak belajar jual2 mende mcm tu, nak jual kat sape? haha..then lagi 1, Sofia ni sekolah kat sekolah yg jauh dr rumah aku..kalu ade budak sorg 2 pun kat tmn tu, dia mmg x kenal...abis cam mane tu...haha...so, aku ckp kat sofia...nanti mama fikirkan mcm mana...bila dia bgn ari ni, dia mcm x kesah je..so, aku pun diamkan ajela dulu...huhu...

Berniaga ni mmg minat aku sejak dulu...sbb dr zaman sekolah, aku tolong arwah ayah aku dlm biznes dia..so, minat tu sampai skrg...bg aku, apa yg penting adalah sikap RAJIN usaha...aku ni kekadang ade penyakit M..tu lah masalah utama...mcm2 biznes aku penah cuba...kenapa..sebab aku nk cuba n nak cari pengalaman...Bisnes MLM, Direct Selling, Affiallte...dan mcm2 lagi..semua aku penah cuba..semua tu aku cuba utk rasa sendiri susah senang berniaga...bila ada istilah berniaga...xkan ade org yg berniaga tu lalui proses yang mudah utk berjaya....jgn terpengaruh dgn drama melayu yg muda2 lagi dh jadi CEO...kalau dh memang keturunan jutawan tu, lain ar..belajar x abis pun boleh jadi CEO beb!!...haha...

Berniaga ni perlu berani buat keputusan, perlu berani hadapi risiko...marketing plan sgt penting...bila sebut berniaga...perkara pertama yg kita kene tau..siapa customer kita...haa..tu yg penting...kekdang dlm diri kita sendiri ade benteng...kita yg cipta alasan xde masa, takut, mcm2 halangan lagi yg kita cipta...aku x kata org lain..tp ini pengalaman aku sendiri...walaupun aku mbesar dlm family biznes...tp halangan2 tu ttp wujud dlm diri aku...fikiran tu terlalu banyak ke arah -ve...takut itu, takut ini..mcm2 takut..mcm2 alasan...

Untuk kali ini, setelah berehat panjang...(selama aku pregnant kali ni)..aku mmg x buat bisnes langsung kecuali ms bulan puasa n lepas raya ari tu..adelah skit..ms bulan puasa, aku ngan kwn aku buat smbal serbaguna n perencah serbaguna...itu pun dh masuk minggu ke 2 puasa br buat...buat pun dlm 2 mggu je..alhamdulillah..dptla duit raya skit...haha...pastu, kebetulan thn ni musim buah...bukan aku jual buah...haha..aku tolong timbang je n tolong bawak ke sekolah kalu kwn2 aku order...tu jelah...so, now..Sara pun dh lahir...kos untuk Sara je hampir cecah 1k setiap bulan...jadi...sambil golek2 ni...aku pikir, aku kene kembali dgn dunia part time bisnes aku....cuma, apa yg aku nk buat..masih dlm perancangan...kali ni, perlu ade perancangan yg lebih teliti kerana aku harus guna masa dgn sebaik-baiknya...komitmen dgn kerja tetap harus aku utamakan....itu periuk nasi aku...sumber rezeki utk anak2 aku...yg part time ni hanya sekadar tambahan...masa pun harus diatur dgn baik sebab tugas aku sebagai isteri dan ibu...

So, skrg still dlm perancangan...InsyaAllah..nanti aku update dlm entry akan dtg ttg bisnes yg akan aku buat...doakan segalanya dipermudahkan dan dimurahkan rezeki untuk Sofia dan Sara...kdg2 aku selalu jugak dgr org bertanya aku...nape aku penat2 nk buat bisnes?...jawapan aku senang dan mudah...selain aku minat, kerjaya aku mmg dh tetap...(hutang byk...haha)..aku nk anak2 aku selesa...aku cuba sediakan segala keperluan mereka n berikan yg terbaik utk anak2 aku....yg penting saving utk anak2....lg 1, aku sgt utamakan kesihatan anak2 aku..terus terang aku katakan, bila anak2 aku x sihat, aku mmg terus bawak jumpa doktor...dengan keadaan ekonomi skrg...anak aku Sofia tu kalu demam pun, sekali jumpa doktor..kos dah RM150 lebih kurg...

Kerja mcm kitaorg ni yg gajinya tetap...kene pandai uruskan kewangan...bukan mcm org bisnes yg keuntungannya x sama setiap bulan...so, kene pandai uruskan kewangan...tapi pokok pangkalnya..aku mmg suka berniaga...haha...okla...dh malas aku nk menaip...(tengok...!! sentiasa ada Malas...haha)...nanti aku merapu lagi...adios..!!

No comments:

Post a Comment