Friday, October 17, 2014

Life Insurans

Hai...
Hari ni berkobar2 nak update entry..ini kerana baru kejap ni..dapat 1 call...entry ni berkisar ttg tajuk ni..Life Insurans...

Tadi, tgh aku duduk2 kelek Sara...tetiba aku dpt 1 call...tgk nombor 016-920 ****..xle reveal sume..kang nanti kene saman lak aku..haha...dia perkenalkan diri dia dengan nama Mawar...kalau x silap aku..dari pusat kad service centre..kalu aku x silap gak la..sbb suara dia ms bgtau dia dr mana tu mcm x clear sgt...

Katanya, aku adalah pemegang kad visa/masterkad yang bertuah sebab terpilih untuk menerima 1 kad insuran 4 life...lepas ni aku x payah mohon apa2 kad insuran lagi..aku terpilih sebab katanya rekod aku baik dan aku tak pernah claim apa2 insuran samada dalam mahupun luar negara...masa tu aku terpikir..ape kene mengena kredit kad aku ngan claim insuran pulak..tapi aku diam je...pompuan ni terus bercerita ttg kebaikan kad life insurans ni..katanya aku x payah bayar yuran tahunan atau yuran bulanan..semuanya percuma kerana sudah dibayar oleh pihak dia...dia terus tanya pewaris aku, nama anak aku, jumlah anak aku...bila dh byk sgt maklumat yg dia minta, aku terus potong percakapan dia...aku kata, aku x minat dengan bende2 yang aku x nampak ni...dia kata, sebab tu dia call aku..dia nak jelaskan dengan terang dan nyata...dia kata, dia dh kenalkan diri dia, dia dh bgtau dia dari mana....aku cakapla..setakat kenalkan diri dia n then mention dia dari mana..aku pun boleh buat mcm tu...bukan dia ada depan mata aku kan...bila aku start argue mcm tu, suara dia dh mula keras skit...langsung dia x bagi aku peluang nk ckp...so, aku diam...

Dia sambung lagi, katanya mana ade org nak bg coverage secara percuma sebanyak RM150k untuk sepanjang hidup aku...bukan aku aje, anak-anak dan suami aku pun under coverage...Pastu, aku dpt lagi kupon free utk holiday ke mana2 hotel 5** selama 3 hari 2 malam...bila2 aje aku boleh pegi...pastu dia confirmkan alamat aku....

Yang aku x tahan bila dia kata, cik jangan takut..kita bukan nak tipu cik..kalau cik x setuju buat bayaran pun, pihak bank xkan luluskan jugak bayaran tu...aku tanya la...tadi kata nak bagi secara percuma..ni apsal pulak kene bayar...dia kata..aku cuma perlu bayar yuran pendaftaran sahaja RM 450 sekali seumur hidup...haha...u see...ttp kene bayar kan...so, aku terus la ckp...aku x minatla dgn mende2 yg aku x nampak ni...sekadar dlm telefon...apa pun x nampak..dia terus kata...bende ni sekali seumur hidup je cik..kalu cik terima yg ini..cik tak perlu bayar lagi insuran cik yg bulan2 tu....dah x perlu lagi semua tu...kita buat ni semua..bukan nak bebankan rakyat..kita nk bantu rakyat kurangkan beban bulanan...haha...aku terus gelak dengar..aku ckp kat pompuan tu..bagus awak jd YB...awak pandai kempen nih..sure ramai org undi awak...kehkeh...

Aku cakap kat dia..kalu bende ni betul2 bagus, awak pos la dulu kad tu ke alamat sy..then bila sy dh tgk  bendanya..nanti sy decide la sy nak ke x nak..kalu sy nak..sy buat pembayaran la...itu hak sy sbg pengguna/customer kan...dia terus kata..kalau cik x minat..buat apa sy nak pos ke alamat cik...haha..pulak..tadi kata, samada cik setuju bayar ataupun tak..sy tetap nak nak bagi mende nih...kat situ dah berbelit dah...

Dia sambung lagi,,katanya..aku sanggup bayar bulan2 untuk insuran2 yg useless!..tp yg bagus mcm dia offer ni aku xnak!!hellloooo!! useless???,,,,aku potong gaji RM 80 sebulan utk medical card aku..tupun sblm ni RM40..br bulan 8 ari tu je naik..coverage utk aku, suami n anak2...setakat ni, dh 2 kali asben aku warded n ade minor surgery kat  KPJ..alhamdulillah..dua-2 aku dpt coverage..kali prtama dpt coverage RM6k..last july ari tu asben aku ade minor surgery lagi..kali ni kos RM9k..alhamdulillah.,.dapt coverage jugak...kalu ikut aku bayar starting thn 2011 dulu...rasenye br cecah bape ringgit je duit aku tu...aku x nampak pulak kat mane yg useless nyer...hadoila...minah ni kalu ade dpn mata aku...sedap aku sekolahkan...haha..

ok..sambung balik perbualan..aku cakap..cik, make it short!..sy ade keje ni..kalu cik betul2 nk bagi..cik pos je ke alamat sy..nanti sy decide...dia xnak...dia kata..kalau cik x terima ari ni....cik akan terus terima panggilan kalau bukan dr sya...dr org lain...baik cik terima ari ni..then xde sape akan ganggu cik lagi...eh..eh..eh...apa hal pulak ni...aku tanya dia...awak ni ugut saya ke? dia jwb, sy dh ckp baik2 ngan cik ni...sy call nk bg penjelasan...sy bukan nk ugut..tp kalu cik x terima ari ni..mmg cik akan terus terima panggilan...ms ni nada suara dia mmg dh kasar....aku malas nk bertekak...
aku jawab..terima kasihla cik Mawar sebab sudi call saya dan beri penjelasan yg panjang lebar...tapi buat pengetahuan cik Mawar..sy mmg x minat!!

Dia still x puas ati...masih lagi cuba utk aku setuju buat pembayaran ari ni...last aku ckp...cik..sy ade keje...kalu nk bg..pos aje..kalau nk suruh sy bayar..sorry!!sy xnak...ok..ade apa2 lagi yg sy boleh bantu cik Mawar?...haha..terus terdiam dia..aku terus say tq n aku letak phone...

Hampir 15 minit aku melayan dia...pada aku, bende2 ni semua mengarut!!...insuran yg kita beli dengan agen yg depan mata kita pun ade mcm2 bende yg terselindung..inikan pulak penjelasan dalam telefon aje...then..org yg call kita ni..entah sape2 pun..kalu agen tu..sekurang2nya..ada bisnes kad..ada no pendaftaran agen diorang n ade on paper la apa yg kita setuju tu kan...

Hari tu ms awal tahun aritu..dh ade sekali..yg tu aku hampir terkena..sbb dia kata aku mmg wajib bayar n diorang bukan agen insuran tp dr BSN center...kalu x silap aku RM290...ms tu potong terus dr kredit kad aku...ms tu pun org yg call tu ugut jugak...bila aku kata xnak..dia terus marah2...aku call syarikat tu n mintak nak bercakap dgn pegawai incharge...pegawai tu kata..mayb aku salah faham...aku kata xde salah faham..kalu dia batalkan bayaran tu dlm masa 24 jam..aku buat repot polis..!!..bila aku contact bahagian kredit kad BSN..rupanya ramai yg terkena...alhamdulillah...aku bernasib baik sbb pegawai tu batalkan bayaran tu...

Hmmm..entahla dunia sekarang...mcm2 cara org nak menipu...mmgla bayaran tu sikit aje..bukan cecah ribu2..tapi..buat apa kita nak bayar walaupun hanya RM290 untuk bende yg xde faedah...baik aku gi sedekah kat mana2 pihak yg memerlukan..dpt jugak pahala...haha..betul kan? kalau nk bersedekah..kita willing ke nak bagi RM290...x payah kata RM290...cubala korang ingat balik..kalu nampak pengemis, org buta..org cacat, anak yatim ke...berapa banyak korang hulur?kalu dlm purse kita tu ade note RM1,RM5, RM 10, RM 20, RM 50, RM 100....aku pasti..kita akan bagi note yg kurang dari RM20 tu kan...selalunya note RM1 tu je yg akan kita hulur...paling banyak pun RM5...betul tak?...kekadang je kita hulur RM10....jauh sekali kita nak hulur note RM50/RM100...itula hakikatnya kita ni kan..aku x taula org lain...aku ckp ni ttg diri aku sndiri...betapa naifnya kita dlm hal ni..sedangkan dh banyak kali kita dengar,,,apa yg kita ada tu bukanlah milik kita...tapi berapa banyak yg kita sedekahkan itulah sebenarnya hak kita....

So, thats y..aku mmg berkeras x nak!!byk lagi mende lain yg aku boleh buat dengan nilai RM290/RM450 ni...akhir kata...mohon maafla kepada Cik Mawar ni..manala tau kalau benda ni mmg betul2 bagus n dia betul2 nak tolong aku...mayb aku yg salah faham...tapi terus terangnya..terima kasih banyak2..aku x minat...sekian...

No comments:

Post a Comment