Sunday, April 5, 2015

Janganlah bongkak sangat!!!

Assalamualaikum....

Hello semua....:)...
As i said...aku teruja nak menulis ttg cerita hari ini..which is semua cerita ini takde kene mngena langsung dengan diri aku...tapi as a human....saja je...nak luahkan sedikit rasa...hehe..sebelum merapu lebih panjang...sorry yer..andai ada sape2 yang terbaca terasa hati...terus terangnya...apa yang aku tulis ni bukan tentang orang yang aku kenal...aku x kenal pun...tapi sebab aku join beberapa group dalam fb tu..so, aku baca jelah...hehe...

1.
pagi tadi aku terbaca tentang 1 post dr sorg cikgu lelaki senior yg bersuara ttg program dihari sabtu..kalau x silap aku, dah 5 kali sabtu berturut2 sekolah diorang buat program...cikgu ni bersuara bagi pihak cikgu2 pompuan yang masih muda mudi....hihi...aku salute cikgu ni..berani berterus terang...banyakla komen2 yang diterima..ada yang menyokong, ada yang .....""bongkak"""sangat jawapannya..bagi aku la...ni aku tulis ni atas pendapat peribadi aku...xde kene mengena dgn mana2 pihak ok...secara jujurnya aku pun x sokong cikgu kene keje ari sabtu...apatah lagi sampai 5 sabtu berturut2...semua pekerjaan ada cabarannya....orang yang bukan cikgu akan memandang kerja sebagai cikgu ni sebagai 1 keje yg sangat mudah..datang sekolah, pastu pukul 1 balik...as easy like that!! tapi hakikatnya.....haha..hanya "cikgu" yang tahu...cikgu sekarang bukan mcm cikgu zaman dulu....ramai cikgu yang dah pencen kata..""hish..nasib baikla aku dah pencen"...aku malas nak describe mcm mana keje cikgu sekarang...yg aku nak luahkan perihal keje ari sabtu...alhamdulillah...mula tahun 2015 ni, boss aku mmg elakkan keje ari sabtu...
rasa seronok sangat...adala sikit masa utk family...dunia skrg dunia materialistik...mau atau tidak,,kita terpaksa berdepan...kita x sedar masa berlalu begitu pantas...pejam celik anak2 semakin membesar...tapi banyak mana quality time kita dengan diorang...pagi2 kita dah kluar keje...anak2 gi sekolah, balik sekolah, gi sekolah agama + tuisyen + ngaji....sebagai parents yg kononnya ambil berat ttg pendidikan anak2..aku rasa semua parents cuba fullfill hidup anak2 dgn mcm2 kelas tambahan..kelas muzik, tekwando, piano. arts, social...mcm2 kan?? dalam masa 24 jam sehari, jadual hidup diorang dah lengkap 1 kitaran mengikut jadual yg kita susun...tapi adakah dalam jadual 24 jam tu, kita selit..masa bersama ibu bapa 1 jam sehari..umpama mcm tuisyen..1 jam itu kita duduk dengan anak2 hanya untuk berbual2..bukan 1 jam tapi sambil si ibu memasak kt dapur, ayah duk ngadap hp, anak tgk tv...tapi 1 jam mcm anak kita mengadap cikgu tuisyen dorang...TAKDE kan...kalau ada aku salute...sebab aku sendiri masih blom mampu selitkan 1 slot 1 jam bersama mama n papa setiap hari dalam jadual kitaran 24 jam anak aku.
Kita x sedar anak kita membesar ditangan org lain..di tangan pengasuh, di tangan cikgu..mulut kita siang mlm kata sayang kat anak kita..tapi kita x mampu nak duduk dan selami dunia anak2 kita walau hanya untuk 1 jam sehari...bayangkan betapa sibuknya kita kan...moralnya di sini, kalau hari cuti pun kita terpaksa kerja, masa bila lagi kita nak duduk sama2 dgn family kita? nampak remeh kan..tapi bagi aku masa tu penting sangat...budak sentiasa happy walaupun dia x jumpa kita beberapa hari..tapi dlm hati diorang...diorang ttp perlukan kita...
kita tgk skrg..masalah sosial ada di mana2...sekolah salahkan mak bapak..mak bapak salahkan sekolah...tepuk dada tanya selera...bila anak membesar tanpa sentuhan mak ayah..begitulah jadinya..sopan di depan kita..tapi dialah hantu di belakang kita...banyak jadi mcm tu...sebabnya..kita selalu lihat secara fizikal..tapi kita jarang melihat secara rohaniah anak2 kita..jadi, berilah peluang kepada mak ayah, anak2 untuk menikmati hari cuti dengan xtvt yg boleh memupuk kasih sayang yang sebenar-benarnya...jadi, ingatla...janganla kita jadi org yg terlalu sombong...mmg kita xde mslh untuk dtg bekerja di hari sabtu...tapi bukanla sampai setiap sabtu...bos-bos ni kenela ada timbang rasa...hmmm..baru 1 perkara...dah panjang lebar...mata dah mengantuk wei..haha...

2. 
Isu ni mcm berkait dengan isu pertama..tapi dari 2 individu yg mmg langsung aku x kenal...haha..isu ni berkaitan dengan sorg guru pompuan ibu tunggal terpaksa berkursus di negeri lain selama seminggu. 4 anak xde org jaga. cikgu ni pulak x tau drive.so, wajar ke pentadbir ttp hantar dia pegi kursus?...mcm2 komen aku baca...so, ni pendapat aku...kdg2 pentadbir pun pening andai ada mslh mcm ni...nak ganti dgn org lain, mayb dah mmg tugas cikgu pompuan ni...n mayb dia ni xde sedara mara kat situ..jadi isu anak mmg isu utama..nak mintak tlg kwn jaga...hmmm..4 org tu..siang mlm nak jaga anak org selama seminggu bukan senang tau...tambah2 kalau si anak tu kecik lagi..kalau dh tahap sekolah menengah, for sure cikgu ni dah boleh harapkan anak2 dia jaga diri sendiri kot...tapi kalau dah 4 tu stil kecik2...hohoho..payah ooo...budak ni mcm2 ragam...ada ke kwn kita sanggup nak jaga anak2 kita...tadi, adala beberapa komen..katanya..sampai bila nak jadikan ibu tunggal sebagai alasan...sampai bila nak bagi alasan x boleh drive...haha..pada aku, alasan xle drive mmg xleh terima arr...sebab kalu dh kursus kat negeri lain, sure boleh naik bas..xde mslh..tapi betul2 mslh bila xde org jaga anak....nak angkut gi kursus..kalau anak blom sekolah, bolehla angkut sekali..tapi kalu dh sekolah..mcm mana? nak antara kat sedara mcm mana kalau dh mmg xde sedara mara yg tinggal kat area rumah kita...ckp mmg senang la..tapi andai kita berada di tempat mereka...blom tentru kita boleh hadapi....yg penting..org yg komen sombong tu kenela beringat sikit...hidup tak selalu indah...hehe..
i dah mengantuk la...citer panjang lagi..nanti la sambung ye..cerita ttg keangkuhan...hehe..ok..nite..c u..

2 comments:

  1. blogwalking...
    sy bukan cikgu, tp adik sy pernah jd cikgu sandaran kt sekolah sains.. at first, sy antara org yg bongkak ittew~~ haha! tp lepas adik sy keje sana, tgk dia setiap hari balik pukul 7 (cikgu sandaran pon kena gak balik lewat), ataupun kol 6..senang cakap mcm keje kilang la..10-12 jam gittewww...lepas tgk dia, baru la sy sedar, betapa susahnya jd cikgu di zaman millenium ni....so, i do understand how u feel..hehe..sori, komen panjang..:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. PiranhaBesi...tq...cikgu zaman millenium...umpama sebelah kaki dh kat dalam penjara..salah ckp,,salah sentuh..salah jeling..semua nk saman cikgu..haha

      Delete