Monday, September 15, 2014

Confinement...day 16

16 hari dah berlalu....mcm lambatnya masa berjalan...haha...bosannnn....tp byk faedah sebenarnya...sbb xyah pikir hal lain...duk kelek baby je,,,,hihi...tu yg best tu...skrg tiap2 hari mandikan dia sndiri...mula2 cam takut gak coz cute sgt kn..sblm ni aku ade xperience mandikan sofia n anak buah aku...anak buah aku tu, aku jaga dia ms dia umur sebulan lagi,,,ms tu aku lom kawin lagi...tp aku suka baby...kebetulan aku cuti semester ms tu...so,,kali ni aku decide nk mandikan sndirila pas mak aku balik kg...ala mandikan baby bukan lama pun...cuma risau takut tlepas or terpegang kuat je...
Walaupun 3thn lepas aku bersalin...tp sbb aku x bpantang coz sibuk ulang alik ke JB jaga arwah kat NICU ms tu...kali ni aku mcm rasa kekok skit...maklumla..masa bersalinkan sofia..aku mmg pantang betul...kali ke 2,langsung x pantang...so..kali ke3 ni...aku mcm blur skit...tambah pulak..aku x mkn lagi ubat2 alternatif utk penyembuhan luka dalaman...risau pulak nk mkn sbb aku campur ebm ngan susu formula...azam ms pregnant nak bg full bf...tp nk buat mcm mana...susu skit je...dlm sehari tu, kdg2 dpt la baby sara rasa ebm tu dlm 2-3 kali..tu pun ke top up ngan susu formula gak...xpelah..sekurang2nya..dpt gak dia rasa...
Actually...aku mmg x penah mkn jamu2 utk bsalin ni...aku cuma minum air rebusan herba cina aje...pahitnya hanya org yg pernah minum tau...haha..tp  mmg akan rasa sihat dan segar...tuk kali ni..aku hold dulu la..yg aku minum skrg hanya air renehen kurma merah je...kali ni pun aku x beli pun hetba tu sbb abg aku yg chinese tu (anak arwah ayah aku), dah bagi aku pure herba dr china...so...nantila br minum...ubat2 lain semua aku x ambik...
Dulu ade la mkn pati ayam, pati ikan haruan, jeli gamat...mmg la cargas je...tp utk kali ni, aku baca byk info...menurut doktor pakar sakit puan, x digalakkn ambik mende2tu semua sbb penyembuhan tu x sekata...kalu nk..ambik gamat n ikan haruan betul2...hehe...kalu aku..mmg xla..sbb aku mmg x mkn ikan haruan / gamat tu...
Dulu aku pakai gel sireh emas...mmg panas...rasa best je..kali ni aku x beli...entahla...mcm buat x tau je,,,hehe..tp kali ni aku just pakai krim mustajab je,,,jadila drpd xde kan...everyday...aku mkn bubur, ayam n sayur...tu je ...FIL aku sampai tanya aku ni x boring ke asyik mkn mende sama...haha...xpe..aku ni kalu bab mkn ms pantang aku mmg disiplin...sbb aku ni penakut...bukan apa..aku takut sgt luka dlm tu infection sbb mknan...ade org suggest suh mkn ikan tenggiri/ merah...haha...aku x berani..sbb aku ni jenis alergic..kdg2 kalu mkn tenggiri / merah...aku leh kene gatal2,,,so far mmg ayam je yg ok...then start hari ke 10 ari tu..aku mula minum jus orange everyday without ice la..haha...everyday gak aku mkn habatus sauda ngan olive oil...tu jelah ubat yg aku mkn so far ni...
Sbb tu agaknya dah masuk hari ke 16 pun...still ade rasa sakit...xpelah...nanti dh abis pantang..gi jumpe doktor untuk dptkan advise..biasanya pas abis pantang ni..aku mmg akan jumpe doktor n doktor akan bg ubat/vitamin utk kuatkan muscle perut tu..then nanti doktor akan ajar exercise yg sesuai...
Kali ni aku dh berurut 7 hari n then aku dh request akak tu dtg everyday utk bertungku...nanti dh nk abis pantang baru urut lagi 7 hari...so far rasa ok...nk pulihkan urat2 yg kembang n putus..haha..
Berat je lom timbang..hehe...agak2 boleh ke tidak turun semula ek...azam mmg la tinggi ni..haha...
Kali ni mmg full duk umah FIL...sbb asben dh nk gi kursus 2 bulan...sib baik dekat je...ari minggu still boleh balik...huhu...
Alhamdulillah...baby sara x byk ragam...dia mmg tido je..nangis pun x...ms kene cucuk pun, dia nangis kejap je...x sampai seminit..bila pangku je..dia terus diam..haha...kalu dia lapar pun, dia x terus nangis...dia hanya gelisah je...tu yg best tu...harap2 baby sara terus sihat walafiat...bukan apa..mayb sbb kami dh lalui 1 pengalaman yg sukar...kdg2 aku ni mcm risau je ngan kesihatan baby sara ni...sofia pun sama...sib baik diorg ok je...oklah..nk siap2 dh..jap lagi nk mandikan baby sara...doakan yg terbaik ye andai korang baca coretan ni...thanx...

4 comments:

  1. Kak, tahniah utk kelahiran baby tihany.. Saya gembira sgt dgr berita akk sbb kita sama2 pernah melalui suatu kehilangan dulu.. Selamat berpantang kak. Doakan saya juga selamat melahirkan nnt. In shaa Allah tahun depan. Masih baru lagi skrg. Tak sabar nk mnyusul akk berpantang

    ReplyDelete
    Replies
    1. ummi...tahniah!!! happy to hear that...Allah telah makbulkan doa ummi....jaga diri baik2...:)

      Delete
  2. tahniah untuk kelahiran baby baru..

    Menjadi seorang ibu merupakan pengalaman yg cukup indah buat seorang wanita...

    salam perkenalan akk..ada masa jom singgah2 blog saya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam perkenalan kak Salmizah....alhamdulillah...masih diberi kesempatan untuk bergelar ibu buat kali ke3...insyaAllah..sy berkunjung ke blog akak...:)

      Delete