Thursday, December 27, 2018

Roadtrip to Hatyai 2018- Part 1

27.12.2018
Ya Allah...baru beberapa jam mengadap segala mak nenek ni..rasa penatnya otak. Mata pun macam mengantuk jer. Maybe perut kenyang. Hahaha...bila banyak kerja, rasa cepat lapar betul.Huhuhu...Ni pas minum kopi pun macam takleh bertahan. Just TB our holidays utk hilangkan ngantuk and guidance aku di masa akan dtg.

TB

6.12.2018
Selepas 2 minggu cuti sekolah berlalu, baru kami memulakan perjalanan ke Puchong Perdana which is ke rumah kakak aku. Mak aku already there. Agak lewat kami bergerak sebab tunggu anak buah aku abis SPM baru kami plan nk masuk Hatyai. Planning ni kami plan masa raya haji aritu. Tu pun kejap nak gi Hatyai, kejap nak gi Bandung. Hahaha...Tapi untuk aku, aku lebih prefer gi belah Thailand sebab mkanan sana sedap2.Kalau gi Bandung, lebih kepada nak shopping2..Hmmm..poket aku tak terlalu tebal nak gi shopping2..hahaha...So, kitaorg sampai Puchong petang. Malam tu tak ke mana2 lah sebab esok pagi terus nak naik Penang. Makan pun kat rumah jek.
mak aku masak..



7.12.2018
Pagi-pagi tu kami terus gerak ke Penang. Lokasi yang nak dituju aku memang tak tau. Urusan hotel kat Penang ni abang ipar aku uruskan. Kami konvoi 2 kereta. Aku memang solo drive la kali ni. Masa sampai Tapah, kitaorg keluar exit Tapah jap. Sebab konon2 nak breakfast nasi lemak kt Tapah. Sekalinya kedai tu tutup pulak. So, teruskan perjalanan. Stop kat RnR jer. Sampai Penang, kitaorg lunch kat tepi sungai. Nama kedai tu aku lupa. Lokasi tu dekat ngan branch  off abang ipar aku. So, dia agak familiar ngan kawasan tu. Kitaorg stay kat hotel apa tah. Aku lupa la nama hotel tu. Just hotel biasa. Malam tu kitaorg kluar dinner kat restoren kawan abg ipar. Actually abg ipar aku siap bawak ikan kerapu ngan udang dr kl semata-mata nak mintak kawan dia masak utk kitaorg. Mula2 kluar tu, kitaorg malas nk drive, so ambik grab ngan teksi. Lepas makan, nak gi jalan2 kt BF, nak cari apam balik pulak. So, gigih anak buah aku balik hotel ambik keta. Kikikiki....
Penang Bridge 
lunch selera kg....
kerapu sweet sour
baru pas dinner, makan apam balik pulak..nasib nipis jerk..haha

 8.12.208
Lepas breakfast, kitaorg check out pukul 10 am. Terus tuju ke Bukit Kayu Hitam. Sebelum masuk boarder tu, aku stop beli insurans dulu. Masa ni ade sikit confuse. Dulu2 bila bawak masuk keta, urusan insurans ngan declaration bukan aku yg buat. So, aku tak ambik tau sangat. Kali ni, memang 100% kene buat sendiri, tambah pulak kakak aku memang 1st time nak pegi. Nasib baik dapat call sorg member yang baru jer balik. So, dah confirm tu, baru kitaorg cross boarder. Wahhh..bangunan dah baru. Urusan cop pasport mudah jer. TAPI.....bila tiba nak buat declaration keta, mak aihhhh...dia punya barisan entah berapa kali u turn ni. Bual2 ngan diorang yang dh beratur tu, dah 4 jam beratur. Waaaa..dengar pun cam nak pengsan. Tapi apa boleh buat. Nak tak nak kene tunggu jugakla...Lama jugakla baru kitaorg settle. Nasib baik si adik tak meragam.
  
Thailand 2018
Berejam diorang tunggu kitaorg settlekan declaration tu..hihihi

Masing2 dah kelaparan. Maklumla, breakfast semua ringan2 jek. Konon2 nak lunch kat Dannok. Sekalinya, masuk Dannok dah pukul 5. Lunch merangkap hi tea terus. Lepas beli simkad, terus tuju Restoren Kak Jah. Tu aku punya feberet restoren tiap kali masuk Hatyai. Hahaha...Maka, kitaorg punya order, memangla menakutkan. Sebab masing2 mmg lapar. Hahaha..Aku order tom yam campur, kerapu 3 rasa, tenggiri kicap, ikan puyu goreng, daging bakar, asparagus, kerabu kaki ayam, paprik ayam, telur dadar dan ulam. Untuk kami mkn 7 org. Masa ni kene 2500 baht. Oleh sebab nilai duit kita jatuh, so terasa agak mahal gakla semua mende skrg.

memang sedap....
ulam ni mmg sedap..x tau nama apa
Lepas mkn, kitaorg terus gerak ke hotel kat Hatyai.Kali ni aku pilih Siam Oriental Hotel. Masa booking hotel bulan 10 aritu, mmg banyak dah full.Tapi nasib baik hotel ni memang best. Berbaloi. Tak mahal pun, lebih kurang RM200 jer semalam. Nasib baik anak buah aku kira cekap gakla baca GPS. Hahaha....Sampai hotel pukul 8 malam. Check in sekejap, pastu terus gerak ke night market. Ambik tuk-tuk jer. Sebab dekat jer dr hotel. Cuma nk jalan kaki tu memang tak bolehla sbb mak aku x kuat jalan. Sampai kat night market, mak aihhh..manusia..penuh...hahahaha.Macam kat up town pun ade. Memang betul2 crowded. Pastu gerimis pulak. Tempat makan pun penuh. Tapi kitaorg dapatla meja. Masa ni, aku memang tak jalan2. Sebab Sara dah tido. Duduk pangku dia jer pun, mcm nak tercabut lengan rasanya.huhuh...aku just beli udang galah jer. lain2 tengok jer.Sebab masih kenyang pun yer. Balik hotel, lepas mandi terus pengsan. Bukan penat drive, tapi penat pangku si adik tido.Huhuhu..
dah sampai hotel, adik taknak kluar pulak..jenuh pujuk...hahaha
siap2 nak gi night market
ayam, udang...dua2 ni sedap...
ni paling best..freshhh

Mata ngantuklah. Nantilah sambung part 2. Gambar memang takde yg menarik pun. Sebab kali ni aku memang drive. Bila tak drive, duk pegang sara jek. So, nak ambik gambar pun malas gakla. Hahaha...Hp pun bukan Huwaei p20... kikikiki Sekadar gambar kenangan utk kakak ngan adik jerk....

12.32 am
28.12.2018




No comments:

Post a Comment