Monday, November 10, 2014

1st project....

Mata cerah...minum nescafe pukul 10 mlm..td konon xnk ngantuk sbb nak tolong fil setting hp baru dia...haha...sekali..mata aku terus segar sampai skrg...wakaka...jadi..mari kita berceloteh di mlm hari....

Alhamdulillah...

Setelah hampir 3 tahun aku merehatkan diri...kini aku kembali ke 'dapur'...
Terima kasih atas kepercayaan yang diberi oleh Penyelaras Program Selawat Perdana.

Setelah lama bercuti...kebetulan masih lagi dalam cuti bersalin, aku menerima tawaran ini dengan debaran jugak..sebab..aku sendiri dah lama tak membeli belah...haha...dan lg satu, dah 3 tahun aku x membeli brg2 untuk jualan...

So, untuk kali ini, order yang aku terima adalah 2 jenis puding, dan buah potong...agak kalut juga bila siapkan semua ni sorg diri..tp oleh sebab ms dah suntuk...aku pinjam bibik mak mertua aku jap..tolong potong buah...risiko sebenarnya bila ambik tempahan buah potong...nak potong awal2 nanti buah berair, lemau...jadi kene betul2 on time...itu yg haru tu...kene pulak kalau buah x cukup..mmg boleh menangis...haha..

Desert pun sama...nak antar mlm, so, lepas zohor baru aku start buat...kalu buat awal2..nak simpan kat mane...desert ni bukan boleh letak sesuka ati..kang takut ada semut datang pulak...nak sumbat dlm peti ais..kalu 2 mangkuk bolehla...haha..so, start lepas zohor sampai pukul 9..non-stop...buat keje sambil berdiri....mcm nak patah pinggang...sebab..aku ni br lepas operation...bila berdiri lama sure pinggang aku sakit....tp dah mmg itu cara aku..aku mmg xkan buat desert sambil duduk sbb aku susun mangkuk desert atas meja atau kabinet...kebersihan tu penting walaupun kita mop lantai ari2...

Dulu ms aku buat ari2 utk jual kat gerai kwn aku...bila meja x muat..aku buat skit2...mmg penat la sbb buat keje berulang dua tiga kali..tp bagi aku...kebersihan ms myediakan makanan sangatttt penting...lg satu..aku ni jln kasar...kang kalu susun kat lantai..ade jugak aku langgar mangkuk2 tuh...

Terima kasih buat bff aku..mona yang selalu buka peluang untuk aku,,,kwn yg selalu ade tika susah atau senang...thanx mun!!! Terima kasih jugak buat mak bapak mertua aku yg tolong jaga Sara masa aku sediakan desert nih...utk Sofia n bibik mak aku..thanx..Sofia semangat nak keje sebab nak dapat upah..haha...and also tak lupa..untuk aku punya big boss..my asben la..yg tolong teman n antar desert ke tapak program...penat2 balik dr Mersing..x sempat duduk..sampai aje..turun keta dia..naik keta aku...haha..tq papa...

Alhamdulillah..buat permulaan..semoga Allah membuka pintu rezeki kami sekeluarga...

Dari segi harga, aku x fixed...bergantung pada saiz dan toping...dan yang pasti....desert aku jauh lebih murah jika dibandingkan dengan harga desert2 yg ada di kedai2 makan...(pasti ni..sbb dh gi survey harga kat beberapa kedai)..haha...dan untuk kali ini..alhamdulillah..walaupun modal agak kasar, dapatla skit upah keje...alhamdulillah...yg penting kepuasan dalam berniaga...lagipun bila kita buat biznes mcm ni..kita kene sedar..kos mmg akan tinggi sebab kita bukan berniaga hari2..kita akan beli brg ikut permintaan customer...mcm org berniaga home made cake...kan harganya lebih tinggi compare dgn harga kek kat kedai...tp bak kata org..brg nye semua fresh n baru...nak ari ni..ari nilah br kita buat... bukan nak ari ni..buat 4 hari lepas...
aku dh cuba byk bizness...semuanya bagus..tp semua tu bergantung pd diri aku sendiri...hehe....semua usaha insyaallah akan ada hasil....yg penting aku nk buat mende yg aku enjoy...so..kali ni aku fokus pd mende yg aku suka la...biz lain mcm pelaburan emas ke...aku x minat...mintak maaf byk2 kat kengkawan yg ofer tu...aku sendiri pun jrg pakai brg kemas...malas nak pakai, pastu simpan..tambah sekarang ade baby..rasa mcm kurang sesuai pakai brg kemas..kang tersangkut kat baju dia pulak...(alasan)..hehe

So..harap2 biznes ini semakin berkembang....


satu kelemahan aku bila aku masak...aku selalu lupa nak ambik gambar...haha...ni je yg aku sempat ambik menggunakan hp aku yg x berapa nak canggih ni...gambar buah potong lupa nak snap sbb aku terus susun masuk box...boleh pulak aku terlupa....

****ade org janji nk beli hp baru...sbb dia dh beli Iphone 6....*****haha...pasni leh snap gambar byk2 kut...kehkeh..

So...akhir kata...sape2 nak order utk jamuan/kenduri kecil..bolehla contact aku...hihi...aku bukan sediakan desert aje...mknan utk jamuan/kenduri pun aku sediakan jugak...

No comments:

Post a Comment