Monday, March 3, 2014

1st Trimester 2014

Hai korang...

Punyala lama aku bertapa kali ni ye...rasanya hampir 3 bulan...kalau dh nak berkarat, dh lama berkarat. Kali ini bukan penyakit M biasa yg melanda aku seperti biasa...alhamdulillah..kehadiran 2014 membawa 1 berita yg happy buat we all 1 family...tak sangka, salah satu azam yg aku x nyatakan dalam entry dulu tercapai...actually...niat nak menambah ahli keluarga tu dh lama ada..cuma aku kurang gemar highlightkan..bukan apa...kekadang niat kita ada yg salah ertikan...so, azam yg ini adalah azam yg menjadi rahsia aku..hehe...

so, bila impian ini dimakbulkan...i'm so happy...ready or not...aku sendiri pun mcm confuse...since dh 2 kali pregnant...aku ni bukan org yg terlalu mudah la nk pregnant...ikut sejarah...aku bukak implan tahun pertengahan tahun 2008, akhir 2010 baru aku pregnantkan arwah adik Iman...so, for this time..aku dh bukak implan since bulan ogos last year...then my doc dh mintak dtg klinik utk buat treatment...tp aku x pegi...sbb..mcm xnak bharap sgt...dlm ms yg sama, aku mohon sambung pHD..pengalaman pregnant semasa futher study agak mengerikan aku...:)...teringat kisah kami ms further master dulu...lari sana, lari sini..makan apa yg sempat je...then balik rumah dh midnight...mana nk jengok sofia lagi...mana nak google jurnal, nak buat assignment, nk pikir ttg tesis lagi...akhirnya tido hanya lebih kurang 3-4 jam je sehari...itu kira dh cukup banyak la tu..sometimes langsung x tido...

masa tu langsung xde keluhan penat...mabuk...entahla...rasa ok je sepanjang masa..still boleh masak utk kenduri kendara lagi..mkn ari2 kalu xde kuliah..aku masak...x penahla ambik mc...sungguh energetic masa tu..itu pengalaman masa mengandungkan arwah adik Iman...but for this time...Allahuakbar...hanya Tuhan Yg Mengetahui....

Bermula dgn rasa sangsi dgn perubahan fizikal sndiri, rasa letih yg hanya dialami ms pregnants yg lepas, rasa loya, membuatkan aku decide tuk check urine sendiri..tergamam seketika but alhamdulillah...as i said..aku sndiri confuse ither aku ni dh ready mental n fizikal or blom...so, terus pegi jumpa my doc utk confirmkn...once agains...alhamdulillah..my doc sgt support..so..bermulala era baru utk thn ni...cuma, sungguh x disangka....alahan yg sgt kritikal bg aku...haha..mayb pada org lain hanya biasa je kalau jd mcm aku ni..cuma, sbb 2 kali pregnant yg lepas..aku xde alahan yg teruk..hanya sekadar muntah2 biasa tu adalah...then di awal kehamilan..biasala aku bleeding skit...

kali ni pun sama..masuk minggu ke 6, aku terus bleeding...terus lari gi jumpa doc...so, awal2 lagi dh dpt mc 3 ari bcoz suppose to be..aku kene warded..since kt private then anak aku lak kurg sihat gak ms tu, aku tolak utk warded..so, just follow up jelah...bermula lepas tu..aku terus melepek je sepanjang ms..terutama bila dh petg n malam...seriously...mcm xde energy...dahla tekak pulak rasa pahit je sepanjang ms...perut lapar tp langsung xde selera...semua bende rasa x kene...mcm nk nangis pun ada...aku dh x tau nk ckp mcm mana...semua bende aku rasa baunye busuk...org lain kalau loya ngan pening, cium bau limau...aku pulak, bila bau yg limau ke or something yg heavy skit...aku terus muntah,,pening....bila masuk dapur je aku terus rasa nk muntah sbb bau sabun cuci pinggan..then segala sabun mandi aku rasa busuk..jenuh jugakla asben aku tukar brand..tp bg aku semua busuk..aku sndiri hanya boleh pakai sabun beras je..sib baik aku borong setengah berkotak2 last year ms gi thailand...kalau tidak haru nk cari kat sini..dahla susah nk dpt..mahal pulak tu..sebuku tu tahan 3-4 ari je...haha..

so, sejak tu aku cuti masak. cuti segala-galanya...keje je x cuti..kang x gi keje,,mkn pasir lak..haha..tiap2 ari..time gi sek tu, aku rasa cam nk bhenti 2-3 kali..sbb aku x suka naik keta....rasa rimas bila duk dlm keta...boleh pulak gitu ek...kali ni pulak, rasa mcm mengah je..ckp ngan budak2 pun sopan je..dh xdela nk jerit2...since doc pun dh nasihat..kali ni xleh naik turun tangga kerap, kalu boleh elak, elak..xleh bdiri tlalu lama, x boleh menjerit sgt, xleh angkat berat, xleh penat...fuhhhh..mcm2 x boleh...:(

sebagaimana yg korang tau, bad history yg lepas myebabkan kali ni aku dipantau rapi...tambah2 lak, kali ini..aku tpaksa gi serah diri kat klinik kerajaan...adehla...letih aku nak ikut segala prosedur diorang ni...kali ni aku jadi stress pulak...prosedure yg tlalu ketat..dikawal ketat...aku jd huru hara..sbb, sblm ni aku happy je time pregnant..aku punya doc easy going..sentiasa positif je...tp bila gi ke klinik k'jaan...waaaaa...boleh nangis ooo...bukan aku kata klinik k'jaan ni x bagus...cuma jenis org cam aku ni akan jd stress bila bdepan dgn situasi mcm tu kan..haha..but..nothing to do...aku cuba btahan la demi kebaikan..so, kali ni aku cek up kat 3 tpt..2 private, 1 klinik k'jaan..haha..jadual aku penuh...

boleh kata tiap2 minggu aku kene gi klinik...sometimes, seminggu sampai 2-3 kali...boleh pitam camni...biasa ar...bila ada saringan tuk test2 ttentu,,,biasanya result aku sangkut or boader la...kihkih...apa nk buat...org baik sgt..mmg camtu kan...haha..ade je nasihat doc yg aku nk langgar...kalau budak x ikut ckp cikgu nk marah...ni cikgu pulak x dgr ckp doc...wakaka...apa boleh buat...stress ooo..bila apa yg kita suka selama ni..dh xle mkn..aku suka mkn desert, buah...skrg sume tu dh x boleh...tu yg tengok mende lain sume x jln..sayur2 pun aku cuci mata je..langsung xle telan...mula2 berat turun...doc dh bising...ha..pas mkn obimin..apa lagi...bdn pun naik..dlm ms 2 minggu naik 900gm...pun kene tegur gak..kahkah..aku gelak jelah...nk marah pun marah jelah...haha...

so, pasni waiting 4 appointment with mcm2 pakar....so far ni dh dpt 2 tarikh...lagi 2 blom..then..my doc pun dh atur minggu 25 nanti..aku kene ke jb utk jumpa Dr Nizam..the only one Pakar Jantung Kanak2 yg ada kt JB...

Panjangnye karangan aku ni kan..haha..xpela...x paksa pun korang baca...dr awal lg aku dh nyatakan..blog ni khusus utk anak-anak aku nanti...banyak perjalanan hidup mama diorang dicoret kt blog ni sebagai kenangan abadi...kalau tulis kt diary nanti blapuk pulak nak tunggu puluh2 thn akan dtg...haha...
oklah...nak tido dah...mlm ni rasa penat sgt..ptg td sepetg mengadap nurse n doc....b4 that...thanx you so much kat asben aku..since aku disahkan pregnant..segala tugas rutin aku dia yg buat...everythings!!salute kt dia...everyday dia akan mdengar segala resah, segala keluhan aku tanpa jemu...yelah..nak x nak dia kene la hadapinya..haha..thanx papa!! also thanx to my daughter...walaupun sometimes dia merungut x best bila mama pregnant...kekdang siap ckp..x payah ada adikla kalau mama mcm ni...haha..dia akan merungut bila aku melepek x layan dia..hehe..orait..cario...73!!


No comments:

Post a Comment