Wednesday, July 10, 2013

Cerita Ramadhan dan Terawih...

Selamat berpuasa...
walaupun dah 2 hari kita mula berpuasa, rasanye blom terlewat nak ucapkan selamat berpuasa...

Entry ni ringkas aje..sekadar nk ilangkan rasa nk tlelap nih..hihi..skrg x cukup tido ooo...bgn pagi2 mau masak utk sahur...huhu...ada lauk yg just panaskan, ada jugak yg baru masak....waktu tido pun lari....hehe..
1st day posa, biasalah johor kan cuti..so, melengkar jelah kejenye..tambah2 mlmnye tak tido..huhu..kemas rumah, susun2 apa yg patut..kemas brg camping..hehe..maklumla..sebulan gantung beg camping nih..kene la simpa elok2...tp walaupun x tido, aku mcm x berapa boleh tido pulak...tido pukul 6.30 pagi, sblm pukul 10 pagi dh tjaga...pastu melengkar tgk tv...haha...godek2 laptop, bukak mcm2 resepi..tp malasnya.... Ya Tuhan...Tulah penyakit lately ni...semua bende aku jadi malas...haha...

Sebelum tu, malamnya kami terawih kat masjid kat taman rumah je...punyala penuh org..aku sampai sembahyang kat luar tpt org makn kalau ade kenduri...alhamdulillah..selesa jugak....cuma....
entahlah..budak2 punyala ramai...masalahnye diorang ni bukannya solat pun..berlari ke hulu ke hilir...pening kepala aku tgk budak2 ni..walhal sebelum mula solat, imam dah ingatkan...mak bapak yg bawak anak2..tolongla jaga anak2 jangan sampai ibadat org lain terganggu...huhu...dahla tu, adala sorang hamba Allah ni, bawak anak yg pada mata aku lebih kurang setahun lebih kot...org tengah solat, anak dia boleh panjat2 belakang kitaorg, jalan2 depan saf...MASALAHNYA...si emak x solat pun...dia boleh duduk menyandar pastu belek hp!!!..memang aku rasa mcm nk sekolahkan je...kalau xnak solat, baik duduk umah je jaga anak tu...kalau dia tgh solat, anak jalan2 mcm tu, kira okla..faham jugak..maklumla terawih ni setahun sekali kan...apa punya manusia la mcm ni....x faham betul aku...

semalam, pas buka kat umah FIL, kitaorg terawih kat masjid kat umah FIL pulak...seperti biasa, aku ambik saf belakang2 skit, sbb aku bawak sofia sekali...alhamdulillah, sofia tetap ikut pergerakan solat tu dari solat isyak sampaila aku solat witir...mmg dh warning awal2..kalau main2 xyah ikut!!..garang mak dia nih...baru je nk mula solat isyak, sekali lagi aku nampak hamba Allah yg semalam tu..aik..dia pun datang masjid ni jugak...huhu...sama jugak...masa solat isyak, anak dia siap tepuk2 belakang aku, jenguk muka anak aku...bila bg salam, aku pusing belakang...direct nampak si emaknya tengah berborak ngan sorang akak yg tengah myusukan anak...aduhai...masala solat terawih lak..anak dia jalan2 dpn saf aku..aku dh mcm nk sound je dah..last2 aku tarik anak dia, aku antar kat dia yg tgh duduk x buat apa2 tu...barula dia sibuk ckp kt anak dia, jgn jalan2....budak tu br setahun lebih mak cik..faham ke arahan tu...hish...ngeleng kepala aku jumpa org mcm ni...

Kdg2, kene fikir skitla ttg org lain...entah apa yg diorang ni fikir aku x taula...kalau dh bawak anak2 yg bawah umur 10 thn tu, xyah la duduk saf depan....berilah peluang kat makcik2 yg betul2 nk beribadat...mendidik anak utk solat terawih tu bagus, tp apa salahnya duduk di saf belakang...kadang2..anak2 ni x ikut pergerakan solat, tp ada yg berbaring, ada yg berjalan..itu kan mengganggu org lain....sampaikan kita nk sujud pun jadi serba salah...mana nk sujud, kalau dah si anak kat atas sejadah kita...yg si maknye pulak, pas solat boleh tgk je anak2 dia...hish..kalau aku mau kene 'penyengat' kat situ jugak....

itu jelah nk kongsi...mintak maafla ye kat tuan badan..bukan nk mengata awak..tp rasanye..perlu ada sikap prihatin terhadap org lain kot....huhu...

ok...jom fikir apa nk masak ptg ni..hihi..

No comments:

Post a Comment